A – zemní val s předprsní a banketem umožňující podélné ostřelování hradebního příkopu. Kaponiéra umožňovala též bezpečný přechod přes hradební příkop, např. mezi eskarpou ravelinu a hrdlem shromaždiště.B – kasematní objekt se střílnami pro pěchotní nebo dělostřelecké zbraně umožňující boční palbu do hradebních příkopů. Používal se především u polygonálního a klešťového typu opevnění nebo pro krytí hradebních příkopů samostatných fortů.
Fort, fr. [fór]
předsunutý dělostřelecký objekt. Na rozdíl od flošny budovaný jako stálý a stále vyzbrojený pevnostní prvek. Obvykle armovaný, s hradebním příkopem a prvky pro jeho obranu (kaponiéry případně střelecké galerie). Součástí fortu mohl být také týlový kasematní objekt, ve kterém byla umístěna kasárna, prachárny a další zařízení. Forty jsou vývojově nejmladším prvkem (a posledním), který ještě můžeme zařadit do bastionového pevnostního stavitelství.
Eskarpa, pč.
viz Escarpé.
Escarpé, fr. [eskarpe] /eskarpa/ {příkrý}
opěrná hradební zeď ležící v hradebním příkopu na jeho vnitřní straně. Tato zeď mívá speciální konstrukci armování. Pomocí opěrných sloupů, které vstupují až několik metrů do valu, se snižuje možnost podstřelení a sesutí velkých částí armování. Tyto opěrné sloupy mohou být nahoře zaklenuty.
úvozová cesta chráněná z obou stran valem předprsně s banketem. Sloužila obráncům k bezpečnému překonávání hradebního příkopu a k jeho podélnému ostřelování, nebo ke spojení kryté cesty s flošnami nebo forty.
Krytá cesta
viz Chemin couvert.
Chemin de rondes, fr. [šmen d ród] /okružní cesta, cesta stráží/
úzká cesta na kordonu eskarpy hlavního hradebního valu. Sloužila strážným k obchůzkám pevnosti.
Chemin couvert, fr. [šmen kuvér] /krytá cesta/
cesta nad kordonem kontreskarpy po vnějším obvodu hradebního příkopu. Vrchol glacisu ji převyšuje o 2,1–2,5 m, takže pohyb obránců je dokonale skryt před zraky i přímou palbou útočníka.
Parados, fr.[parado]{„zázadí”}
skladovací nebo obytný objekt přístavěný k zadní části hradebního valu.
Poterne, fr. [potén] /poterna/
průchod nebo průjezd skrze hlavní hradební val. Sloužil pro dopravu materiálu a vojska z vnitřku pevnosti do hlavního hradebního příkopu a odtud na další pevnostní prvky.